HTML

nagybetűs ÉLET

Betűszedő vagyok az ÉLET nagybetűs kiadásánál. Jézus tanítványa vagyok, 21. századi és budapesti - számomra ez a nagybetűs ÉLET.

Kapcsolat

Visszajelzéseket e-mailben is szívesen veszek: betuszedo@index.hu

El Mondo

Nincs megjeleníthető elem

2010.09.01. 09:20 Betűszedő

Bono: Kegyelem a karma fölött

Címkék: jézus karma u2 kegyelem bono

Az egeremre akadt egy interjúrészlet, ami Michka Assayas francia újságíró Bono-interjúkötetéből származik.  Egy kissé más oldaláról ismerhetjük meg a legendás U2 frontemberét, akiről sokaknak talán csak néhány sláger és a szegény afrikaiak jutnak eszébe.

Erre a beszélgetésre néhány nappal a madridi vonatrobbantások után került sor, ami egy 191 halottat eredményező terrorcselekmény volt. Amikor arról beszélgettek, hogy a terrorizmus gyakran a vallás nevében történik, Bono a kereszténységre terelte a szót.

Ez a beszélgetés második része. A teljes cikk angolul itt található.

 

Bono: […] Felfoghatatlan, hogy az az Isten, aki a világegyetemet megalkotta, társaságot keres magának, valódi kapcsolatot az emberekkel. De engem igazán a kegyelem és a karma közötti különbség kényszerít térdre.

Assayas: Soha nem hallottalak még erről beszélni.

Bono: Én abban hiszek, hogy mi átköltöztünk a karma birodalmából a kegyelem birodalmába.

Assayas: Hát ezzel most nem sokat tisztult a kép.

Bono: Tudod, minden vallás a karma gondolata köré épül. Tudod, amit beteszel a rendszerbe, azt kapod vissza: szemet szemért, fogat fogért. Vagy, ahogy a fizikában – a fizikai törvényekben – van: minden akcióhoz jár egy ugyanakkora ellentétes reakció. Számomra tiszta sor, hogy a világegyetem középpontjában a karma áll. Ebben teljesen biztos vagyok. Mégis, mindemellett ott van a kegyelem elve is, ami kioltja ezt a „ki mint vet, úgy arat” elvet… A kegyelem szembeszáll az ésszerűséggel és a logikával. Ez a fajta szeretet, ha úgy tetszik, megszakítja cselekedeteink következményének láncát, ami számomra nagyon is jó hír, mert én már nagyon sok hülyeséget csináltam.

Assayas: Azokról is szívesen hallanék.

Bono: Az csak kettőnkre tartozik, Istenre és rám. Nagy bajban lennék, ha végső bírám a karma lenne. Nagyon nagy bajban lennék. Ugyan nem kifogás a hibáimra, de én a kegyelem mellett döntök! Kitartok amellett, hogy Jézus felvitte az összes bűnömet a keresztre. Ismerem magamat, és ezért remélem, hogy nem kell a saját vallásosságomban bíznom.

Assayas: Isten Fia, aki elveszi a világ bűneit – bárcsak tudnék ebben hinni.

Bono: Nekem tetszik az áldozati bárány képe. Tetszik a gondolat, hogy Isten ezt mondja: Na idefigyeljetek nagyokosok, azért megvannak a következményei annak, ahogy éltek, az önzésnek, sőt maga a halál is a bűnös természetetek része, és nézzetek csak szembe vele, nem éltek túl jó életet, ugye?  Krisztus halálának lényege, hogy magára vette a világ bűneit, így amit mi beteszünk a rendszerbe, nem kapjuk vissza, és bűnös természetünk nem aratja le a jogos halálbüntetést. Ez a lényeg. Ez eléggé megalázó… Nem a mi jóságunk az, ami átjuttat minket a menny kapuján.

Assayas: Nem tagadom, ez nagyszerű gondolat. Csodálatos, ha valakinek ilyen reménysége van, még akkor is, ha véleményem szerint ez elég közel áll az őrültséghez. Krisztusnak megvan a helye a világ nagy gondolkodói között. De hogy Isten Fia legyen, ez nem erőltetett kissé?

Bono: Számomra egyáltalán nem egy erőltetett dolog az, hogy Jézus az Isten Fia. Az általános reakció  Krisztus történetére mindig ugyanaz: nagy próféta volt, tényleg egy elég érdekes figura, aki sok mondanivalója volt a számunkra a többi olyan nagy tanítóval együtt, mint Illés, Mohamed, Buddha vagy Konfucius. De ezt a lehetőséget Krisztus nem engedi meg. Nem engedi, hogy ennyivel megúszd. Krisztus igazából ezt mondja: Nem, én nem azt mondom, hogy tanító vagyok, ne hívjatok tanítónak. Nem is azt mondom, hogy egy próféta vagyok. Hanem azt, hogy „Én vagyok a Messiás.” Igen, azt, hogy „Én vagyok Isten emberi testben.” És az emberek erre azt mondják: Na ne már, inkább maradj csak meg prófétának. Egy prófétát még el tudunk fogadni. Igen, kicsit különc vagy. De ott van a sáskát és vadmézet evő Keresztelő János, még ő is belefér. De ne említsd már azt az „M” betűs szót! Mert tudod, akkor keresztre kell, hogy feszítsünk. De ő továbbmegy: Nem-nem. Tudom, hogy azt várjátok tőlem, hogy jöjjek egy nagy hadsereggel, és rázzam le rólatok ezeket az élősködő piócákat, de valójában én a Messiás vagyok. Ez az a pont, amikor az emberek lesütik a szemüket, és ezt mondják magukban: Jaj ne, nem fogja abbahagyni. Tehát végül választás elé állít: Krisztus vagy az volt, akinek mondta magát – vagyis a Messiás – vagy egy komplett őrült. […] Az, hogy a fél világ civilizációját és sorsát egy őrült fordította a feje tetejére – számomra ez az erőltetett…

Később Bono azt mondja, hogy végső soron arra szűkül le a kérdés, hogy tekintünk Jézusra:

Bono: Ha csak egy kicsit olyanok tudnánk lenni, mint ő, a világ meg változna. Amikor Krisztus keresztjére tekintek, amit ott látok, az mind az én mocskom, és mindenki másé. Ezért teszem fel magamnak a kérdést, amit már oly sokan feltettek: Ki ez az ember? Tényleg az, akinek mondta magát, vagy csak egy vallásos bolond? És ez a nagy kérdés, amit mindenkinek magának kell megválaszolnia.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nagybetus-elet.blog.hu/api/trackback/id/tr662263709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása